2010/08/25

Czekolada. Lody!






Lody były w niedziele. Śmietankowe, czekoladowe, truskawkowe. Może jeszcze jakieś. Orzechowe? Nie pamiętam, wybór nie był szeroki. Takie czasy, ale za to smak. Smak był doskonały, jakiś...głębszy. Droga do domu to celebracja smaków, pierwsza kulka, druga kulka, wafelek. Niedzielne sandałki i sukienka. Wszystko ćwierka, brzęczy i pachnie. Lato.

Dziś mimo dziesiątek smaków, lody jem rzadko i wtedy chętnie przygotowuję je sama. Takie jak lubię.
Jak On lubi. Jakie byś chciał? Jakie ja bym zjadła...

Półtora roku temu zrobiłam swoje pierwsze w życiu lody.
Były bazyliowe. I niezwykle pyszne.
Dość nietypowy wybór smaku, jak na pierwszą lodową próbę, ale bardzo udany. Ośmielona rezultatem i prostotą wykonania, śmiało zabrałam się do kolejnej próby. I znów okazało się, że zrobienie domowych lodów jest dziecinnie łatwe, a efekt naprawdę doskonały.



Lody czekoladowe
(przepis modyfikowany, zgodny z KPP,
na podst. lodów kokosowych z "Vatch's Thai kitchen" V. Bhumichitr'a)

300ml pełnotłustego mleka
200ml śmietanki 36%tł.
50ml syropu z agawy (lub 50g cukru)
1 szczypta cayenne
1 szczypta soli
kilka kropli soku z cytryny
150g czekolady (50g o zaw. kakao 90% i 100g o zaw. kakao 70%)
2 jajka

W rondlu o grubym dnie wymieszać mleko ze śmietanką i agawą, dodać cayenne, gdy się zagotuje natychmiast zdjąć z ognia, dodać sól, sok cytrynowy i wymieszać.

Dodać pokruszoną czekoladę i mieszać trzepaczką balonową do momentu, aż czekolada się rozpuści. Odstawić do ostygnięcia (w międzyczasie dwa razy masę wymieszałam)

Do letniej, prawie zimnej masy czekoladowej dodać dokładnie roztrzepane wcześniej jajko i wymieszać trzepaczką balonową. Dodać drugie jajko, również dokładnie roztrzepane i całość starannie wymieszać trzepaczką balonową, do połączenia składników.

Masę przelać do plastikowego pojemnika na żywność i wstawić do zamrażarki, na kilka godzin, lub na noc.

Po tym czasie, masę wyjąć, posiekać ostrym nożem i zmiksować na gładką masę.
Przełożyć do pojemnika i wstawić do zamrażarki na ok.4godz.

Schłodzoną masę spróbować - powinny pojawić się drobniutkie "igiełki" lodu. Masa ma stężeć, ale powinna być plastyczna i dać się wyjąć łyżką, nie powinna być całkowicie zamrożona (jeśli jednak ją przetrzymamy dłużej i zbytnio się zmrozi, należy posiekać ją ostrym nożem przed ponownym miksowaniem)

Masę ponownie zmiksować, przełożyć do pojemnika i włożyć do zamrażarki.
Gdy stężeje lody są gotowe.

Smacznego!


21 komentarzy:

Delie pisze...

Raz zrobiłam w domu miodowe semifreddo. Z przepisu Nigelli:)
Było niezłe.
PS A maki uważam za moje;-)

Ewa pisze...

Patrycjo, jakie piękne maki! Tak mało ich w tym roku w blogosferze, a u Ciebie dzisiaj zachwycają. A czekoladowe lody zamawiam dla Dziewczyn! Byłyby zachwycone ;)

Praline pisze...

Ale mi zrobiłaś smaka na lody ;) chociaż niezbyt lubię czekoladowe, to drugie zdjęcie zdaje się mówić 'lubisz czekoladę czy nie, ZJEDZ MNIE!'

Pozdrawia :)

Karmel-itka pisze...

cudowne zdjęcia! za każdym razem, kiedy tu zaglądam, nie potrafię od nich wzroku oderwac.
wspaniałe lody, takie... Twoje. własne. według osobistych upodobań, z dozą uczuc i kawałkiem serca.

Tylko Spróbuj pisze...

Nie mam odwagi zrobić takich lodów na podróbkach śmietany i mleka..
myślisz Patrycjo, że by się udały?

Unknown pisze...

Uwielbiam lody według tego przepisu! Są naprawdę pyszne a jeszcze czekoladowe! szaleństwo! I nie trzeba maszynki do lodów!

Paula pisze...

czekoladowe lody to jest to :)

myniolinka pisze...

czekoladowy aksamit! pychota!!!

aga pisze...

pychota!!!!

Anik pisze...

lody bez maszynki? super :) i na dodatek czekoladowe - na pewno sprobuje, choć u mnie pogoda zupełnie nie na lody już... :)

Unknown pisze...

Od dwóch tygodni, czyli od zakupu maszyny, mieliśmy już lody jogurtowe ze śliwkami i winogronami, lody o smaku banoffee pie a ostatnio lody z custard i kawałkami batoników Daim:-) Czekoladowych jeszcze nie było...

Ola pisze...

Lody wyladaja przepysznie!! czekoladowe...moje ulubione;) i jak widac nawet maszyna do lodow nie jest niezbedna!
pozdrawiam

Mała Mi pisze...

:) jeśli te lody smakują tak dobrze jak wyglądają, to może kiedyś się przekonam do lodów domowych... :)

Miłego dnia :)

amarantka pisze...

Lody. Lubię.
Ale jeszcze bardziej lubi On.
I dla niego je zrobię :)

Anonimowy pisze...

Kocham Maki i domowe lody też ;-)
Piękny duet!

Wiewióra pisze...

Marzą mi się lody własnej roboty... może zrobię :) i zapraszam do zabawy http://kuchennewojowanie.blogspot.com/2010/08/zabawa-w-10.html

Gospodarna narzeczona pisze...

Lubię! Lubię lody.

"pose"gourmande pisze...

boze jakie tu wszystko sliczne i apetyczne!! brawo!!!!!!!

Unknown pisze...

Ty i siostra to prawdziwe kulinarne czarodziejki! Uwielbiam Wasze blogi:)
Ciąża zrobiła ze mnie czekoladosmakosza i tak już zostało, nigdy wcześniej nie sięgałam po takie smaki a teraz przeważnie po te czekoladowe, namiętnie piekę brownie i browniepodobne ciasta. Lody - wybredna jakaś się zrobiłam, jeśli już jem to kupuję w miejscu absolutnie magicznym. Markety z każdej strony a ja jadę kilka mil tylko dla tego smaku! Twoje czekoladowe są tak zachęcające że już nie mogę się doczekać kiedy je zrobię!
Ps. a jak będziesz kiedyś w Szkocji koniecznie zajrzyj do Stonehaven do Aunty Betty!

Movielicious pisze...

jestem absolutnie oczarowana Pani blogiem, jest przecudny!!! będę odwiedzać i może wreszcie odważę się eksperymentować w kuchni (i namówię do tego moją ukochaną Mamę!)

Cool Chic Style Fashion pisze...

Hai un bellissimo blog :)